Levering onder Free on Board

08 februari 2018

                                         Enige tijd geleden werd mij een casus voorgelegd bij de levering van zaken, waarbij verkoper en de koper hiervan met elkaar contractueel de Incoterm FOB 2010 Rotterdam waren overeengekomen.De...

Read more

Een in België gevestigde importeur van pompen en onderdelen koopt op basis van de Incoterm FOB Japan, wat dat dan ook moge inhouden, normaal gesproken dient er een havenplaats vermeld te worden,  een partij pompen, welke in een 20’container worden verscheept naar de haven van Antwerpen.

Aldaar aangekomen krijgt een lokale vervoerder de opdracht deze container in de haven op te halen en over te brengen naar de uiteindelijke plaats van bestemming in België.

Er wordt een vrachtbrief op gemaakt en de vervoerder haalt op vrijdag de container op en plaats deze met chassis en al op zijn terrein met de bedoeling te container de volgende maandag  af te leveren bij de ontvanger.

Op zondag wordt door een medewerker van de vervoeder vastgesteld, dat het chassis met de container niet meer op het terrein aanwezig zijn.

Er blijkt al snel sprake te zijn van diefstal, hoe kan het ook anders, waarna er aangifte hiervan wordt gedaan bij de lokale politie autoriteiten.  Voor ontvanger betekent dit een enorme schade, daar de totale waarde van de pompen plus onderdelen meer dan Euro 340.000,00 bedraagt.

Op enige moment wordt het chassis en de inmiddels lege container aan de hand van de GPS gegevens van het chassis teruggevonden.

De ontvanger stelt de vervoerder voor deze diefstal aansprakelijk, echter deze laat de ontvanger weten, dat zijn aansprakelijkheid op basis van het gewicht van de pompen is beperkt tot ongeveer Euro 138.000,00.

De ontvanger blijft dus met een behoorlijk gat zitten. In de tussentijd is door de politie een onderzoek gestart.

Dan worden de  ontvreemde pompen door personen met Poolse nationaliteit als  “faillissement partij” aangeboden in Duitsland bij een gerenommeerde handelaar.

De betreffende handelaar heeft een en ander teruggekoppeld aan de ontvanger van de pompen Dit alles bij elkaar heeft geleid tot een pseudo koop ,waarbij aan de hand van serienummers de pompen konden worden geïdentificeerd als afkomstig van de onderhavige diefstal. De Poolse politie autoriteiten werden hieromtrent geïnformeerd en zijn er uiteindelijk in geslaagd de opslaglocatie van de pompen te achterhalen.

Bij een inval alhier werden 840 van de 1110 ontvreemde pompen in beslag genomen. De goederen zullen na vrijgave door de Poolse autoriteiten worden geretourneerd naar de ontvanger, alwaar zal worden vastgesteld of deze zich nog  in onbeschadigde conditie verkeren.

Het ziet er naar uit, dat alles bij elkaar genomen het voor de ontvanger toch nog enigszins goed uitpakt en dat de schade beperkter zal zijn.

De dieven zullen in dit geval wel naar de pomp kunnen lopen.

Hier heeft het nut van een GPS zender zich duidelijk bewezen!